Olvastam egy blogbejegyzést Ausztráliából "mindenletséges" a blog címe, nem a közlekedésről szól a blog, de érdekes dolgot villant fel a próbajogsival kapcsolatban. A bejegyzés a következő képpen néz ki:
Hát, elmúlt három év. Hogy három év hosszú-e vagy rövid, nézőpont kérdése. No, nem hadoválok tovább, a három éves jogsink járt le, és nem is tegnap, hanem áprilisban, de akkor valahogy elmaradt a jelentés róla.
No, amikor jogsit kérsz, akkor megmondhatod, hogy hány évre szeretnéd. A három és a tíz éves változat között lehet választani, mi a hármast választottuk, amikor 2005-ben megérkeztünk. A jogsi lejárta előtt 4 héttel fejenként egy levelet kaptunk, amiben felvázolták, milyen módon újíthatjuk meg a jogsit, mi a legegyszerűbbet választottuk, a VicRoads weblapján hitelkártyával kifizettük a díjat, aztán rá egy hétre már ott figyelt az új jogsi a postaládánkban. (Mivel a fénykép nem volt öt évnél idősebb, az előző igazolványképet használták „újra”). A tíz éves ára természetesen pont annyival több, mint amennyivel 10 év hosszabb, mint 3 év.)
Eddig ez csak afféle, kis érdekes volt, hát jöjjön a poén: mivel ugyebár nekem sikerült egy fekete pontot begyűjteni az itt-tartózkodásunk alatt, ezért nekem a teljes díjat kellett fizetni, míg Ági „pont nélkülisége” 30% kedvezményt jelentett a jogosítvány árából, függetlenül attól, hogy a 3 vagy 10 éves konstrukciót választotta. Legközelebb én is odafigyelek - érdemes. Azért, hogy ne mondjátok, hogy nem vagyok aktuális, egy 2008 július elsején életbe lépő módosításról is essen szó. A háttér: Victoriában a jogsi megszerzése után a vezető nem teljes értékű jogosítványt kap kézbe, hanem egy meghatározott ideig próbaidős lesz. Mit jelent ez? A próba jogsisok (a „full”-osokkal ellentétben) nem fogyaszthatnak vezetés előtt alkoholt, és a szerezhető hibapontok is máshogy kerülnek számításra, bár erről valamikor írtam „demerit point” címen. A baleseti statisztikák sajnos azt mutatják, hogy a fiatalok felelőtlenül vezetnek úgy pestiesen: „unblock”, ami sajnos a halálos közúti balesetek számában le is mérhető. Persze, diszkósbalesetek, mondhatnád - ez nem újdonság.
Sajnos nem, és a gáz, hogy, minél többen vannak a kocsiban, annál valószínűbb, hogy a baleset végzetes kimenetelű. (Jocó, ezt a kanyart úgysem tudod 90-el bevenni...) A statisztikai adatok szerint a próbajogsisok NÉGYSZER annyi halálos balesetben vesznek részt, abban az esetben, ha kettőnél több utast szállítanak. Szóval, a július első napjától a huszonegy éven aluli „P”-s vezetők maximum egy barátot szállíthatnak, aki 16-21 év közötti, nem csak péntek vagy szombat este, hanem bármikor!
Az eredeti, a kérdéssel foglalkozó weboldal itt van ha érdekel valakit. A tanulságot mindenki vonja le maga, Kropi kösz a beszámolót