Jogsi blog

Mivel már kb. húsz éve vezetek eddig balesetmentesen és túl a másfél millió levezetett kilométeren, gondoltam foglalkozok a "jogsi megszerzésének buktatóival" a gépjárművezető képzés áldatlan és áldott állapotával. Sok mindent hallok, sok mindent látok "majd én megmondom, mi van" vagy ha nem akkor megmondjátok ti...

Rovatok

Friss hozzászólások

pagerank

PageRank Kereső optimalizálás

A szélhámos autósiskolák, és korrupt vizsgabiztosok ellen rendőr ezredest vetett be az NKH

red alert 2008.07.10. 23:09

Ma készült egy riport... az első. A riport alany Rajna Ervin, a KKA (Kulturált Közlekedésért Alapítvány - tudtátok, hogy ilyen létezik – még nincs ezek szerint minden elveszve) Igazgatójával, nem mellékesen Ő a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke is . A szakmában régi, nagy tekintélyü úgynevezett "kulcsfigura" sokan adnak a véleményére. Halgassuk meg mi is.

Feltettem pár kérdést és olyan válaszokat kaptam.. a beszélgetés szó szerint így hangzott el, olvassatok a sorok közt kicsit, én nagyon rácsodálkoztam a válaszaira, bevezetésnek elég is, no innen már a riport jön...

Mivel az elmúlt időszakban több jelentősebb döntés született a közúti közlekedés biztonságának megszilárdítására. A gépjármű üzemeltetők objektív felelősségével kapcsolatossan a közlekedési előéleti pontrendszer szigorítása, és az alkoholfogyasztással kapcsolatos nulla tolerancia bizonyára csökkenteni fogja a balesetek számát, de elég jól elverni a port a "vétkes" sofőrökön, nem lenne egyszerűbb nem hibázni, vagy lehetetlen megoldású közlekedési helyzetbe kényszerülni és innen felálni vagy nem. Úgy vélem, hogy hosszútávon a közúti járművezető-képzésnek (ezt csinálnák az autósiskolák ha lenne rá idejük, tanórájuk) is hatása van a közlekedés biztonságára, nem csak a törvényi szigornak.
Mi a véleménye arról, hogy információk szerint a járművezetői tanfolyamok kötelező elméleti oktatását a jövőben miniszteri rendelettel felválthatja az internetes távoktatás?

R.E.: Ez a kérdés a közúti közlekedésről szóló törvény 2007. decemberi módosításakor képviselői indítványra felvetődött. Az informatika felhasználása a közlekedés ismeretek alapfogalmainak és egyszerűbb összefüggéseinek oktatásában, valamint a célirányos vizsga-felkészítésben valóban hasznos. Az elméleti oktató bonyolultabb szakmai összefüggésekre rámutató és egyúttal morális tartalmú közlekedésre nevelő munkája azonban nélkülözhetetlen. A balesetek több mint 90 %-át nem az ismeretek, hanem a szabálytisztelet hiánya okozza. Ezen pedig csak személyiségnek személyiségre ható nevelő munkájával lehet változtatni. Magyarországon képviseleti demokrácia van, ahol az Országgyűlés 2/3-os többséggel az Alkotmányt is módosíthatja. A Parlament a távoktatási javaslatot 330-3 1, tehát több mint 90 %-os arányban elutasította.

Hogyan ítéli meg a járművezetés oktatásának helyzetét?

R.E.: A tanfolyamhallgatók jelentős része családi, vagy baráti gépjárműben töltött évek után úgy véli, hogy ők tulajdonképpen tudnak autót vezetni, ezért a képzés szükségtelen kötelezettség és ennek díját szinte „adónak" tekintik. Később a tanfolyam során ébrednek rá, hogy a gépjárművezetés nem pusztán a jármű technikai kezelése, hanem közlekedni tudás az egyre bonyolultabb forgalmi körülmények között.

Ezt a tájékozatlanságot használja ki sok autósiskola, amikor piacszerzés érdekében irreálisan alacsony árakon hirdet tanfolyamot. Ebből megtartják az elméleti képzés költségét és saját tervezett hasznukat, majd a zömmel vállalkozóként dolgozó gyakorlati oktatónak mindössze óránként 1000-1200 Ft-ot biztosítanak. A minimálbér és járulékai levonása után fennmaradó csekély összegből a tanulónak alig marad oktatási kilométer megtételére lehetősége. Így lesz a kötelező 30 óra helyett 60, sőt ennél több és a tanuló, nemcsak időt veszít, hanem a már valós költségeken megállapított pótóradíjak révén végül többet fizet, mint egy korrekt autósiskolánál. A reális pótóra díjak természetesen adózatlanul az oktató zsebébe maradnak.

Ilyen esetben miért nem vált autósiskolát a tanuló?

R.E.: Azért, mivel a tanulók többsége - megalapozatlanul - úgy vélekedik, hogy az oktatók és a vizsgabiztosok egy „brancsot" alkotnak, ahol a tanulót hűtlenségéért sikertelen vizsgával büntetik.

De akkor mi a megoldás?

R.E.: Egyrészt a szakma kötelessége felvilágosítani a tanulókat arról, hogy a rendkívül alacsony tanfolyamdíjak akárcsak a befektetésekért ígért irreálisan magas haszon, az ő félrevezetésüket szolgálják és ez nem más, mint a tájékozatlansággal visszaélő „szélhámos projekt". Az ilyen autósiskolák az oktatókat erkölcsi lejtőre taszítják, akik az adott díjazás mellett, ha kényszerűségből is, de becsapják a tanulókat és megszegik a szakma szabályait. Úgy érezhetik magukat, mint a középkori zsoldosok, akiknek a tisztességes zsold helyett a meghódított városok (alacsony díjjal megnyert tanulók) felett „szabadrablást" hirdettek. Van, aki nem tud megállni a lejtőn és idővel már a vizsgabiztost is "eladja". Több bukás után meggyőzi a tanulót, hogy a vizsgát meg kell venni. Erre pénzt kér és kap, melyet vagy megoszt a korrupcióra hajlamos vizsgabiztossal, vagy teljes egészében megtart. Sajnálatos, hogy ez a gyakorlat egyre inkább teret hódít és a szélhámos autósiskolák a főváros után a megyéket, sőt idővel az országot is igyekeznek meghódítani, demoralizálva ezzel a szakma egészét.

Mit szól ehhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság?

R.E.: Magatartásuk ellentmondásos. Egyrészt kellő munkaerő hiányára hivatkozva nem élnek az ellenőrzés lehetőségével, ugyanakkor ígéreteik ellenére eddig nem tették lehetővé, hogy az érdekképviseleti szervezetek társadalmi szakfelügyelőket delegáljanak, illetve korlátozni akarják azok jövőbeni működését. Felelősségüket az un. „kimeneti szabályozásra", tehát a vizsgáztatásra igyekeznek korlátozni.
Az adott körülmények között ugyanakkor pozitívan értékeljük, hogy 2007. márciusában az un. „oktaméter" bevezetését kezdeményezték. Ez a kifejlesztés alatt álló műszer a tanulók érdekeit védi és a szakmai előírások teljesítését szolgálja. A tanuló ugyanis csak „tanfolyamdíjjal feltöltött" a műszerbe helyezendő kártyával vehet részt az oktatásban, amelyről a pénz az oktatási percek és megtett kilométerek arányában pereg le. Ráadásul mindent informatikai eszközökkel rögzítenek.

Ennek köszönhetően tehát idővel megoldódnak a problémák?

R.E.: Sajnos nem, mivel újabb veszélyek leselkednek a szakmára. A Közlekedési Hatóság csökkenteni akarja a köztisztviselői létszámát. Az NKH elnöke egy tanácskozáson kijelentette, hogy a vizsgakövetelmények és a végrehajtás szabályainak meghatározása, a vizsgabiztosok minősítése, nyilvántartása és ellenőrzése hatósági feladat, míg a többi mozzanat nem szükségszerűen az. Ezért felajánlotta az érdekképviseleti vezetőknek dolgozzanak ki a vizsgaszervezésre és vizsgáztatásra alternatív javaslatokat.
Véleményem szerint a vizsgák, szervezésére megfelelő szakmai, személyi és informatikai garanciákkal rendelkező autósiskolák joggal vállalkozhatnak, hiszen „előszervezés" címén ezt a munkát eddig is elvégezték. A vizsgabiztosoknak azonban egyelőre az NKH kebelében kell működniük, mivel az ott meglévő - feltehetően a magánszféránál szigorúbb - rezsim körülményei ellenére is egyre több problémával találkozunk. Érdemes lenne megvizsgálni, hogy az ország különböző pontjairól többször bukott tanulók miért mennek szinte búcsújáró helyként egyes városokba pótvizsgázni, ahol természetesen első alkalommal „vigasztalást nyernek". Érdekes, hogy ezek a városok - más hasonló forgalmú településekről eltérően - miért válnak divatossá, ahova idővel távoli megyékből már az alapképzésre is bejelentkeznek. Feltehetően meglepő következtetésre jutnának ezzel összefüggésben az APEH. vagyonosodást vizsgálói is. A szakma másik erkölcsileg neuralgikus pontja a szaktanfolyami vizsgáztatás. Vajon mennyire életszerű, hogy egyes képzőszervek - természetesen országos képzési engedély birtokában - tőlük távoli megyékben is szerveznek vizsgáztatást, ahová még távolabbi megyékből külön buszokkal érkeznek a vizsgázók. A vizsgaeredményeket nem nehéz megjósolni. Az NKH illetékesei 2007 márciusában ígéretet tettek arra, hogy a szaktanfolyamoknál is bevezetik a számítógépes vizsgáztatást. Vajon hol és miért késik a megoldás? A hatóság miért nyugszik bele, hogy a szakma közvéleménye megkérdőjelezi ezen vizsgák tisztaságát ?
Úgy látszik a történelem olykor nálunk is ismétli önmagát. Több mint 3 évtizede, néhány korrupt fővárosi vizsgabiztos elítélését követően egy rendőr őrnagyot neveztek ki a vizsgáztatás irányítójának. Néhány napja egy rendőr ezredes került az NKH Stratégiai igazgatói posztjára.
Az elmúlt években többször előfordult, hogy doktori címet, nyelvvizsga bizonyítványt hamisítottak, vagy pénzért engedtek át valakit, tegyük fel a matematika vizsgán. Mindez elítélendő, de a társadalom számára "csak morális" károkat okoz. Az a fiatal viszont, aki felkészületlenül szerez jogosítványt, vagy végzi veszélyes áru fuvarozását, az már másnap mindannyiunk biztonságát veszélyezteti.

Köszönöm a beszélgetést.

Címkék: rajna oktató képzés jogosítvány ervin jogsi vezető gépjármű autósiskola autósiskolák oktaméter vizsgabiztos

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autosiskola.blog.hu/api/trackback/id/tr27563006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

burntheroad2016 2016.05.30. 09:39:03

Azt javaslom, hogy a lett autósiskolák autoskola-eksperts.com/

spocis 2018.08.14. 11:06:37

www.krustojumi.lv is the best place if you want to learn how to drive

Rihards 2019.01.06. 09:28:39

Amazing articles about driving - burnickis.lv/
süti beállítások módosítása